Vanliga frågor och råd

Du är alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor. Här är några av de vanligaste frågorna vi brukar få:

Det finns ingen exakt regel för hur ofta du skall besöka tandläkaren men karies och tandlossning verkar i det tysta. Det bästa sättet att undvika problem är att undersöka tänderna regelbundet. Tidiga åtgärder blir oftast enklare och billigare. Vi rekommenderar ett årligt besök hos tandläkaren och tandhygienisten. Vi skickar gärna kallelse för regelbundna besök om du trivs med oss efter det första besöket. Läs gärna mer här!

Dålig andedräkt beror på att vissa bakterier i munhålan bildar svavelföreningar som uppfattas illaluktande. Andra orsaker kan vara tandköttsinflammation eller otäta fyllningar. Förutom att du själv borstar tänderna noga och använder tandtråd regelbundet, så brukar en tandrengöring hos tandhygienist ge bra resultat. Man kan även komplettera med tungskrapa och särskilda munsköljningspreparat. Läs gärna mer här!

Oftast känner man ingenting förrän hålet har blivit onödigt stort. Hål i tänderna kan ibland orsaka ilningar, känslighet för varmt, kallt och sött. Därför är det viktigt att besöka tandläkare eller tandhygienist regelbundet.

Tandvärk är ett tecken på att en eller flera tänder har skadats av någon anledning. Att det gör ont beror på att nerven i en tand blivit inflammerad eller infekterad. Hål i tänderna är en vanlig orsak till tandvärk. En tandskada eller tandsprickor kan också orsaka tandvärk. Ibland kan området runt tanden och käken svullna upp. Då har tandens nerv och käkben blivit infekterade så att var har bildats vid den sjuka tanden.

I en tand som blivit inflammerad i tandnerven kan inflammationen sprida sig till vävnaden utanför rotspetsen. Detta kan samlas var som ger symtom i form av en dov, molande värk. Käkarna kan också svullna upp. Då behövs oftast en rotbehandling för att åtgärda problemet. Rotbehandlingen går ut på att rensa och rotfylla tanden. Ibland kan du behöva antibiotika.

Ibland kan tandgnissling/tandpressning orsaka en form av träningsvärk i käken som kan kännas som tandvärk. Tandgnissling kan ge huvudvärk och tänderna kan kännas ömma.Det finns en risk att du sliter ner tänderna så mycket att tandnerven inte får tillräckligt skydd om du gnisslar tänder väldigt hårt och mycket. Det kan leda till tandvärk.

Vad kan jag göra själv?

Bästa sättet att undvika tandvärk är att borsta tänderna med fluortandkräm och äta mat som är bra för tänderna. Kontrollera också tänderna regelbundet hos tandläkaren. Vid aktur tandvärk kan du använda receptfria värktabletter som tillfällig hjälp. Kontakta din tandläkare för undersökning. På Tandklinik Hedman & Nygård försöker erbjuda akuta tider dagligen.

Tandgnissling/tandpressning är ett vanligt bekymmer som kan leda till både spända käkmuskler, spänningshuvudvärk och nötta tänder. Men hjälp finns att få. Läs gärna mera här!

Många tror att sneda tänder är både svårt och smärtsamt att åtgärda. Men tandvården utvecklas hela tiden och idag kan vi kan erbjuda en behandlingsform som ger dig rakare tandlinje med hjälp av genomskinliga tandskenor, helt utan gammaldags tandställning eller kirurgiska ingrepp.

Läs gärna mer om tandreglering här!

Det korta svaret är att det beror på – tandblekning kan vara skadligt om man inte använder säkra metoder.

Det finns alltid några saker man behöver tänka på innan man bleker sina tänder. Därför inleds tandblekning på klinik alltid med en undersökning. För att nå bästa möjliga blekningsresultat måste gamla lagningar och fyllningar i tänderna vara fräscha, tandköttet friskt och du får inte ha obehandlade hål. Eventuell tandsten behöver också tas bort innan tandblekningen börjar.

Hos en professionell tandläkare minimerar du riskerna. Läs gärna mer om tandblekning här!

Många undviker tandläkarbesök på grund av gammal rädsla. På Tandkliniken erbjuder vi dig en lugn och avdramatiserad miljö och vi har stor erfarenhet av tandvårdsrädsla. Vi arbetar utgående från patientens behov. Vid behov kan lugnande preparat användas.